.......................................Επιμέλεια σελίδας: Π.Σ. Αϊβαλής - εφημερίδα "Εν Αθήναις" www.athens-press.blogspot.gr

!!

!!
Στη μνήμη του Έλληνα Σκηνοθέτη και Ποιητή της εικόνας Θόδωρου Αγγελόπουλου που έφυγε έτσι απρόσμενα...

~~

...................................."Η συμφιλίωση των πολιτισμών περνά μέσα από την οικουμενικότητα της Παιδείας"

Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2015

Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου: Πρόγραμμα Προβολών

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζει την εκδήλωση: 
«4η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου».



Οι προβολές ξεκίνησαν την Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου και ολοκληρώνονται
την Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου, με την είσοδο για το κοινό να είναι ελεύθερη.
 Στο πλαίσιο του Αφιερώματος, θα προβληθούν συνολικά δεκαέξι ταινίες
μεγάλου μήκους και δύο μικρού μήκους, κυρίως μυθοπλασίας αλλά και
ντοκιμαντέρ, από εννιά αφρικανικές χώρες, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα
στο κοινό να εξοικειωθεί με τις πολιτιστικές εμπειρίες της κάθε χώρας.

Η «4η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου», διοργανώνεται από τηνΤαινιοθήκη της Ελλάδος, τις Πρεσβείες των Αφρικανικών χωρών, καθώς και τα Επίτιμα Προξενεία που είναι διαπιστευμένα στην Ελληνική Δημοκρατία. Σκοπός είναι οι Έλληνες να γνωρίσουν καλύτερα την Αφρική του σήμερα, να την αναγνωρίσουν γι’ αυτό που είναι και γι’ αυτό που μπορεί να προσφέρει, μια ήπειρος με έντονες πολιτιστικές ιδιαιτερότητες, η οποία από τον Βορρά μέχρι τον Νότο πασχίζει να κατακτήσει την πρόοδο και την εξέλιξη.


Μέσα από αυτό το πλούσιο οπτικοακουστικό ταξίδι στην αφρικανική ήπειρο, όπου τονίζεται τόσο η διαφορετικότητα όσο και η συλλογικότητα, η εκδήλωση στοχεύει στην οικοδόμηση μιας στενότερης πολιτιστικής συνεργασίας της Ελλάδας με τις χώρες που συμμετέχουν από την Αφρική και τους αντίστοιχους πολιτιστικούς φορείς τους, ελπίζοντας να δημιουργηθεί γόνιμο έδαφος για μελλοντικές συνεργασίες στον οπτικοακουστικό τομέα.


Η έναρξη του αφιερώματος, έγινε την Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου, με την ταινία "1η Οκτώβρη" (October 1 - 2014, 144 λεπτά) του Κούνλε Αφολαγιάν. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό κοινωνικό δράμα τοποθετημένο στο μεταίχμιο της μετάβασης από την Βρετανική διακυβέρνηση στην εθνική ανεξαρτησία της Νιγηρίας.


Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών στο Αφιέρωμα: «4η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου», έχει διαμορφωθεί ως εξής:


Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου

19.00 Γκαμάλ Ελ Σαγκίνι/ Documentary on the life of sculptor Gamal El Sagini Αίγυπτος / Egypt, 20’ Αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles

19.30 Ευχάριστες Στιγμές με τον Πρόεδρο Μαντέλα / LOL with President Mandela, Νότιος Αφρική / South Africa 30’ Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles

Παρουσία του σκηνοθέτη / In presence of the filmmakers

20:10 Ένα υπέροχο θαύμα /Dazzling Mirage, Νιγηρία / Nigeria 117'
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
Παρουσία του σκηνοθέτη / In presence of the filmmaker
22.10 Ναιρόμπι - Χρόνος Ημιζωής, Nairobi Half Life, Κένυα / Kenya, 96’
Αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles


Σάββατο 21 Φεβρουαρίου

19.00 Πέμπτη απόγευμα / Jeudi après – midi Τυνησία / Tunisia 97’
Αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
20.40 Αντίο Κάρμεν /Adios Carmen, Μαρόκο / Morocco 103’
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
22.30 Άδεια πόλη / Na cidade vazia/ Hollow City Αγκόλα / Angola 90’
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles



Κυριακή 22 Φεβρουαρίου
17.30 Kάτι αναγκαίο / Something Necessary, Κένυα / Kenya, 85’,
Αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
19.00 Σεραφίνα! / Sarafina! Νότιος Αφρική / South Africa, 94’
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
21.00 Μηδέν / Zero Μαρόκο / Morocco, 111
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου
18.00 Ελπίδα (Asham / Asham – A man called Hope), Αίγυπτος / Egypt, 2012, έγχρ./ colour, 87’Αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
19.30 Νζίγκα – Βασίλισσα της Αγκόλας
(Njinga – Rainha de Angola / Njinga – Queen of Angola), Αγκόλα / Angola, 2013, έγχρ./ color, 110’
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
21.30  Βίβα Pίβα!/ Viva Riva!, Λαική Δημοκρατία του Κογκό /  Democratic Republic of Congo 80’ Αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
Τρίτη 24 Φεβρουαρίου
18.00 Ο Αλύγιστος / Unbroken, Νιγηρία / Nigeria/ εγχ. / color, 2014, 42"
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
19:00 Τα άλογα του Θεού Yakhayl Allah / Horses of God, Μαρόκο / Morocco, 115’
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
21.10 Η προίκα /Fanie Fourie’s Lobola, Νότιος Αφρική / South Africa, 90
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου
19.00  Αγωνίστριες / Militantes, Τυνησία / Tunisia 2012, 78’
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
20:30 1η Οκτώβρη / October 1 Νιγηρία /Nigeria 144'
Ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
Το αφιέρωμα προβολών «4η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου», πραγματοποιείται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος από την Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου, μέχρι την Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου. Όλες οι ταινίες του αφιερώματος θα προβληθούν με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
- ΔΕΊΤΕ: http://left.gr/news/evdomada-afrikanikoy-kinimatografoy-programma-provolon#sthash.NxatzbSl.dpuf

Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

«Η Ήπειρος του Θόδωρου Αγγελόπουλου», από σήμερα Πέμπτη στα Γιάννενα

  ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ  


Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας, ο κορυφαίος φορέας της Ηπειρώτικης Αποδημίας, διοργανώνει κύκλο εκδηλώσεων με τίτλο “Η Ήπειρος του Θόδωρου Αγγελόπουλου” από την Πέμπτη 5 έως και το Σάββατο 7 Φεβρουαρίου στα Γιάννενα. Συνδιοργανωτές των εκδηλώσεων ο Δήμος Ιωαννιτών, το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννίνων και η Περιφέρεια Ηπείρου ενώ η όλη διοργάνωση τελεί υπό την αιγίδα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Η Ήπειρος αποτέλεσε την αφετηρία αλλά και μια αέναη επιστροφή του αξέχαστου, κορυφαίου δημιουργού. Στην Ήπειρο γύρισε εξ’ ολοκλήρου την... πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, την “Αναπαράσταση”, στην Ήπειρο γύρισε εμβληματικές σκηνές σε πέντε ταινίες του.Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ανέδειξε παγκόσμια την Ήπειρο, την “άλλη” Ήπειρο, το χώρο και τους ανθρώπους, τις βαθιές και νωπές χαρακιές της Ιστορίας, το ρίγος του λαϊκού πολιτισμού αλλά και το μαρασμό πίσω από την εγκατάλειψη και την ξενιτιά.

Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2015

Ντοκιμαντέρ με "κοινωνικές αιχμές" στη Θεσσαλονίκη

  [13 έως τις 22 Μαρτίου]  

  Οι σημαντικότερες ταινίες του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης    

Φωτογραφία:  "We Are Journalists" του Αχμάντ Τζαλαλί Φαραχανί

Με τα συσσωρευμένα προβλήματα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης να αναμένουν λύσεις από τη νέα κυβέρνηση (μαζί με τον διορισμό νέου διοικητικού συμβουλίου), ανακοινώθηκαν από τους διοργανωτές του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (13 έως τις 22 Μαρτίου), οι σημαντικότερες ταινίες που έχουν επιλεγεί να παρουσιαστούν:
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται ντοκιμαντέρ υποψήφια για Όσκαρ. όπως "Το αλάτι της γης" των Βιμ Βέντερς και Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο, που εστιάζει στη ζωή και το έργο του κορυφαίου Βραζιλιάνου φωτογράφου Σεμπαστιάο Σαλγάδο (ο γιος του συνυπογράφει τη σκηνοθεσία) ή το "Virunga" του Ορλάντο βον Έινσιντελ, σε εκτέλεση παραγωγής του Λεονάρντο ντι Κάπριο, που ισορροπεί ανάμεσα στο οικολογικό ντοκιμαντέρ και το πολιτικό θρίλερ, με επίκεντρο τον αγώνα μιας ομάδας ανθρώπων να προστατέψουν το ομώνυμο πάρκο -μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO στο Κονγκό.
Σαν «ένα ποίημα για τη σιωπή που γεννά ο φόβος» εκτυλίσσεται το "The Look of Silence" του Τζόσουα Οπενχάιμερ ο οποίος μετά το πολυβραβευμένο "The Act of Killing" επιστρέφει θεματικά στη φρικτή γενοκτονία που σημαδεύει την ιστορία της Ινδονησίας.
Βασισμένο στο οπτικό υλικό που κινηματογράφησε ομάδα Βρετανών υπό την εποπτεία του Άλφρεντ Χίτσκοκ, με την είσοδο των συμμαχικών στρατευμάτων στη ναζιστική Γερμανία, το "Night Will Fall" του Αντρέ Σίνγκερ αποτελεί μια συγκλονιστική εμπειρία, με φόντο τα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Εικόνες που στοιχειοθετούν ένα μοναδικό ντοκουμέντο, το οποίο για λόγους πολιτικής έμεινε στα συρτάρια και βγήκε για πρώτη φορά στο φως έπειτα από 70 χρόνια.
Στα χνάρια του "The Corporation", το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ "Poverty INC" του Μάικλ Μάθεσον Μίλερ, διερευνά το παρασκήνιο του φαύλου κύκλου της παγκόσμιας φτώχειας. Οι ειδήμονες κάνουν λόγο για ένα νέο είδος αποικιοκρατίας στις χώρες του Τρίτου Κόσμου.
Δύο δημοσιογράφοι - σκηνοθέτες καταγράφουν με την κάμερα τις προσωπικές τους ιστορίες: Έχοντας βιώσει τη βία και τον εξευτελισμό, ο Αχμάντ Τζαλαλί Φαραχανί στο ντοκιμαντέρ "We Are Journalists" εκθέτει τις απίστευτες συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στο Ιράν, ενώ από την άλλη ο βραβευμένος με Πούλιτζερ ακτιβιστής Χοσέ Αντόνιο Βάργκας μοιράζεται στο "Documented" την θαρραλέα ιστορία του: Ύστερα από την αποκάλυψη ότι ζει στις ΗΠΑ ως παράνομος μετανάστης, ξεκίνησε έναν σκληρό αγώνα που οδήγησε την κυβέρνηση Ομπάμα στην αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου.
Κώστας Τερζής

Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2015

Η ΑΘΗΝΑ 40 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ





Ένα φωτογραφικό ταξίδι που αποτυπώνει την Αθήνα πριν από 50 -40 χρόνια...
Πολλές από τις φωτογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν είναι από το site:www.greecetravel.com/photos/sixties 
Φωτογράφος : Nicholas Econopouly
Α photo trip to Athens 50- 40 years ago. 
Selected photos from
www.greecetravel.com/photos/sixties 
photos are by Nicholas Econopouly

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Woody Allen - Songs from Woody Allen's Films

Γούντι Άλεν: "Δεν διασχίζω τούνελ γιατί είμαι κλειστοφοβικός"



Κλειστοφοβικός, κινδυνολόγος, ντροπαλός, απαισιόδοξος. Ο Γούντι Άλεν, στα σχεδόν 80 του χρόνια, μένει πιστός στα ετήσια ραντεβού του στη μεγάλη οθόνη. Το χιούμορ, η υπαρξιακή αγωνία, η αυτοανάλυση και οι σκοτεινές σκέψεις είναι στοιχεία που αναγνωρίζει κανείς στις ταινίες του. Ο ίδιος μιλά για όλα τα στοιχεία αυτά, όπως τα συναντά στον εαυτό του, σε συνέντευξή του στην ισπανική El Pais.

Ότι όπως ο πρωταγωνιστής της ταινίας του ‘Μαγεία στο σεληνόφως’, η οποία ακολούθησε την ‘Θλιμμένη Τζάσμιν’ έτσι και ο ίδιος προσπαθεί να αποδράσει από την πραγματικότητα και να αφήσει τη μαγεία να τον παρασύρει: «θα μου άρεσε να υπήρχε κάτι μαγικό στο σύμπαν, αλλά δυστυχώς αυτό που βλέπουμε, αυτό είναι που υπάρχει». Κάτι, που όπως υποστηρίζει είναι ορθολογική σκέψη κόντρα στον χαρακτήρα του. Κατά συνέπεια, το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του χαρακτηρίζεται από το συναίσθημα της κατάθλιψης παρά αυτό της χαράς. «Είναι λυπηρό το να είσαι άνθρωπος, είναι όμως μια κατάσταση που πρέπει να περάσεις».
«Ζούμε σε έναν κόσμο χωρίς συναίσθημα. Για μένα, το σημαντικό ερώτημα στη ζωή ποτέ δεν ήταν ποιος είναι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ. Η ουσία κρύβεται σε όσα αφορούν εμάς και που δεν έχουν απάντηση, όπως «Γιατί βρισκόμαστε εδώ;», «τι σημαίνει ζωή;» «Αν δεν σημαίνει τίποτα, τότε γιατί υπάρχουμε;»». Ερωτήματα τα οποία πολλές φορές έχει προβάλλει μέσω των ταινιών του.
Παραδέχεται ότι μερικοί άνθρωποι αλλάζουν καθώς περνούν τα χρόνια, αλλά ο ίδιος θα ήθελε να έχει αλλάξει περισσότερο. Η οπτική γωνία αλλάζει. «Αρχίζουν να πιστεύουν στο Θεό γιατί μεγαλώνοντας αποδέχονται την ύπαρξη μιας ανώτερης δύναμης, κάτι που δεν ισχύει στη δική μου περίπτωση. Η δική μου οπτική είναι απαισιόδοξη και ρεαλιστική. Πιστεύω ότι αυτό που βλέπεις αυτό είναι που υπάρχει».

Ο χαρακτήρας που υποδύεται η Έμμα Στόουν στη «Μαγεία στο σεληνόφως» υποστηρίζει ότι όλοι χρειαζόμαστε τα ψέματα για να μπορέσουμε να ζήσουμε. «Όλοι το έχουν πει. Ο Νίτσε, ο Φρόιντ, ο Ευγένιος Ο’ Νιλ. Η ζωή είναι απαίσια για να την αντιμετωπίσουμε. Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την αλήθεια της ακριβώς επειδή είναι απαίσια. Ο κάθε άνθρωπος εφεύρει έναν μηχανισμό για να επιβιώσει, αυτόν της άρνησης της πραγματικότητας. Η ζωή είναι μια τόσο τραγική κατάσταση που μόνο έτσι μπορείς να επιβιώσεις».Ο ίδιος τονίζει ότι αυτές τις πεποιθήσεις τις έχει από τη στιγμή που ξεκίνησε να σκέφτεται.
Η κινηματογραφική «ιδιοφυΐα» πραγματοποιεί ταινίες κάθε χρόνο από το 1966, γεγονός που σύμφωνα με τον ίδιο δεν είναι σπουδαίο κατόρθωμα. «Το επίτευγμα θα ήταν αν έκανα σπουδαίες ταινίες κάθε χρόνο. Ας μην μπερδεύουμε την ποσότητα με την ποιότητα, έχω κάνει καλές ταινίες, όχι σπουδαίες».Ο σκηνοθέτης έχει δεχτεί αρνητική κριτική. Συγκεκριμένα, για το ότι οι ταινίες του την δεκαετία του 1970 ήταν καλύτερες από ότι οι πιο πρόσφατες. Ο ίδιος αποκρίνεται αφοπλιστικά: «Υπάρχουν άνθρωποι που μου έχουν πει ότι οι ταινίες "Θλιμμένη Τζάσμιν", ‘Match Point’, ‘Vicky, Christina, Barcelona’ είναι από τις καλύτερες που έχω κάνει. Ποιος νοιάζεται για το τι σκέφτεται ο κόσμος; Μου κάνει το ίδιο».
Ο Γούντι Άλεν δηλώνει ότι τον απασχολούν όσα προβλήματα δεν μπορεί να λύσει. Σε ερώτηση σχετικά με το αν μέσα σε αυτά τα προβλήματα περιλαμβάνεται ο ισχυρισμός της υιοθετημένης κόρης του, Ντίλαν Φάροου, για σεξουαλική κακοποίηση όταν εκείνη ήταν επτά ετών, ο σεναριογράφος αποκρίνεται ότι δεν επηρεάζεται από όσα γράφονται για εκείνον. «Εγώ απλά δουλεύω και αυτό είναι το σημαντικό για μένα. Δεν με ενδιαφέρουν ούτε οι κριτικές ούτε τίποτα από όσα γράφονται», ενώ αναγνωρίζει ότι «αυτή τη φορά θεώρησα σκόπιμο να γράψω κάτι για το πώς βλέπω εγώ τα γεγονότα (κείμενο το οποίο δημοσιεύτηκε στη New York Times) και δεν μου πήρε πάνω από μια ώρα».
Άνθρωποι που έχουν συνεργαστεί μαζί του τον έχουν χαρακτηρίσει ως ντροπαλό, υποχόνδριο, γεμάτο φόβους. Ο ίδιος παραδέχεται ότι σχεδόν όλα ισχύουν: «Δεν είμαι γεμάτος φοβίες, έχω κάποιες. Δεν διασχίζω τούνελ γιατί είμαι κλειστοφοβικός. Και ναι, αν με τσιμπήσει κουνούπι, θα υποθέσω ότι έχω όγκο στο κεφάλι. Αν δεν ήμουν ντροπαλός θα είχα σίγουρα μια καλύτερη ζωή».
Στην καθημερινότητά του ακούει jazz και παρακολουθεί μπέιζμπολ. «Δραστηριότητες που σίγουρα δεν παραπέμπουν σε «διανοούμενο», όπως πολλοί τον έχουν χαρακτηρίσει. «Έχω την όψη του διανοούμενου, αλλά δεν είμαι».
Σχετικά με τον θεσμό των Όσκαρ δηλώνει ότι «δεν είμαι άνθρωπος των βραβείων. Μπορεί κάποιος να πει ποια είναι η αγαπημένη του ταινία, αλλά όχι ποια είναι η καλύτερη. Αυτά είναι προσωπικές εκτιμήσεις» ενώ καθιστά σαφές ότι «το πρόβλημα στον κόσμο αυτό είναι ότι εξαρτάται από τους ανθρώπους. Και αν κοιτάξει κανείς πίσω, θα δει ότι δεν έχει γίνει και πολύ καλή δουλειά».
Οι άνθρωποι, για τον Γούντι Άλεν, είναι φοβισμένοι. Και όταν φοβούνται, δρουν λανθασμένα. «Αυτή είναι η ανθρώπινη κατάσταση. Οι άνθρωποι δεν είναι εκ φύσεως κακοί, είναι απλά φοβισμένοι. Αν αύριο τους έδινες λόγο να πιστεύουν σε κάτι, όπως το ότι υπάρχει Θεός, η συμπεριφορά τους θα έφτιαχνε. Και εγώ φοβισμένος είμαι».
Τέλος, ο «μάγος» του σινεμά κάνει σαφές ότι δεν σκοπεύει να συνταξιοδοτηθεί άμεσα. «Όσο έχω τα λογικά μου και όσο ο κόσμος μπορεί να δίνει χρήματα για να βλέπει τις ταινίες μου, δεν θα συνταξιοδοτηθώ. Αν ποτέ το κάνω, θα ήθελα να ζήσω στο Οβιέδο της Ισπανίας».​